De rijkdom van de vergelijkende religiewetenschap

Studiebijeenkomsten najaar 2024

Sinds de tweede helft van de vorige eeuw heeft de vergelijkende religiewetenschap een nieuwe hoge vlucht genomen. Niet langer worden de religies onderling vergeleken met de vraag: welke traditie is superieur? Ook wordt de deconstructie methode verlaten die aan wil tonen dat religies uiteindelijk niets beweren. De wetenschappers slaan een andere weg in. Uitgangspunt is: religies bevatten kennis,  zowel voor het individu, voor een gemeenschap als voor de mensheid als geheel. De vraag luidt:  hoe serieus te denken over het religieus pluralisme in de moderne wereld. Daarbij schrikken we er niet voor terug ook verschijnselen te onderzoeken die we ‘te gek voor woorden’ vinden, die we van ons afschuiven als ‘niet normaal’. Want de ontmoetingen wereldwijd met het heilige toont waanzinnige taferelen, groteske ervaringen, dwaze teksten en onbegrijpelijke beoefeningen. Het zogenaamde normale alledaagse wordt ver overschreden.

Dit betekent dat bij het ‘vergelijken’ de student van de religiewetenschap niet buiten schot kan blijven. Het confronteert met vooroordelen, vaste overtuigingen, vanzelfsprekende aannames. Vergelijkende religiewetenschap wordt een spirituele beoefening.

Onderwerpen die in deze studieklas ter sprake komen: Wat betekent religies met elkaar vergelijken? Modellen van instituties. De creatieve functie van mythe en ritueel. Het bovennatuurlijke. Seks en de lichamen van de religie. Charisma en de sociale dimensie van de religie. De religieuze verbeelding en zijn paranormale krachten. Rechtvaardigheid. Verlossing en het Einde van Alle Dingen. De filterthese.

Bij alle thema’s dus ook de vraag: Waarde student, waar sta jij?

Een hartelijke groet,

Niko Tenko Roshi.

P.S.

Voor de studieklas volg ik: Jeffrey J.Kripal, Comparing religions, Coming to terms, Wiley Blackwell,  2014.

Voor interessant materiaal: De website van Wouter J. Hanegraaff. Vooral  het lemmet ‘Fields of Interest’.

Aanmelden: Studiebijeenkomsten